Erdei kisvasút

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút története

 

1990-es évek

 

Az 1990-es évek elején egyértelmű visszaesés látható: 1991-ben még 491 km kisvasúton 370 km hosszban volt személyszállítás, azonban a következő években

 

Lillafüreden megszűnt a forgalom Kerekhegyi és Ládi vonalakon, melyeket hamarosan el is bontottak, illetve a műszaki állapot miatt üzemen kívül helyezett farkasgödöri vonalat is feladták a folyamatos lopáskárok miatt;

elbontották a felsőtárkányi hálózat 10 éve üzemen kívüli vonalait (Felnémet és Dolomitbánya),

elbontották a balatonfenyvesi kisvasút régóta nem üzemelő, csak alkalmi különvonatokkal járt vonalait.

Nem járt ugyan a pályák elbontásával, de leállt a forgalom a Börzsöny összes kisvasútján, közülük csak Királyréten indult hamar újra. Volt üzemszünet Felsőtárkányban és Debrecenben is.

 

2000 körül

 

A következő 10 évben - a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány tevékenységének is köszönhetően - a hálózat csökkenése megállt, sőt, jelentős vonalfejlesztésre is sor került:

 

elkészül a Csömödéri és Lenti ÁEV-ek közötti összekötő vonal,

1996-ban megépült a pálházi EV meghosszabbítása a névadó település központjába,

elkészült Gemencen a dunaparti vonal.

A meglévő vonalakon kibővült a közlekedés: Gemencen immár a vonal teljes hosszában megindult a menetrend szerinti forgalom és más vasutak üzemen kívüli vonalai is újraindultak:

 

a Lillafüredi kisvasúton a farkasgödöri vonal, de már csak a megmaradt részén, Mahócáig

a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület a kemencei kisvasutat indította újra, immár személyforgalomra,

és ismét közlekednek a vonatok Nagybörzsönyben.

2002-2009 között

 

Ez a néhány év két súlyos leépítés között viszonylag stabil időszak volt a kisvasutak számára. Kisebb változást jelentett, hogy ismét leállt a mahócai vonalon a forgalom, szűkült a Gemenci ÁEV menetrend szerinti személyforgalomra üzemben lévő pályahossza, felszedték a Mesztegnyői kisvasút soponyai vonalát, viszont megindult a személyforgalom Hortobágyon és Szobon.

 

A két súlyos leépítés a Balatonfenyvesi GV hálózat jelentős részének leállítása volt 2002-ben, ahol ráadásul a következő években több km vasútvonalat el is loptak; majd 2009-ben a nyíregyházi és kecskeméti kisvasutak bezárása, mely csaknem 30 éve a legnagyobb kisvasút-felszámolás volt.

 

2009-től

 

A két nagy MÁV kisvasút bezárását követően nehezen induló, de remélhetőleg sikeres időszakasz kezdődött. 2009-ben elkészült a Mátravasút szalajkaházi vonalának újraépítése, bár valódi üzembe helyezése nem történhetett meg, mert a következő év tavaszi árvizei súlyosan megrongálták a pályát, amint több más kisvasút üzemelő vonalhosszát is átmenetileg lecsökkentették. A károk helyreállítása azonban mindenütt megtörtént, a forgalom visszaállítása mellett meghosszabbodott 1 km-rel a hortobágyi kisvasút is.

 

Jelenleg 473 km vasútvonal 210 km-én közlekednek menetrend szerinti személyvonatok.

 

Önnek is jár egy kis kényeztetés
Foglaljon még ma
Megéri nálunk
foglalni!
x
Megéri nálunk
foglalni!